Самоврядування – спосіб організації життя колективу, що передбачає активну участь дітей (на основі взаємодії з педагогами) у прийнятті й виконанні рішень для досягнення суспільно значущих цілей. Воно є методикою їх залучення до організації спільної діяльності.
Шкільне самоврядування допомагає учням організувати власне життя і життя своїх товаришів. Адже взаємостосунки, які існують у класному колективі, розв’язування певних конфліктів, захист своїх прав та інтересів, спільні пошуки тих чи інших шляхів для виконання поставлених завдань – це і є перші кроки у доросле життя. Повноцінному учнівському самоврядуванню притаманна раціональна внутрішня організованість, що виявляється у загальній захопленості справою, нових ініціативах, високому рівні відповідальності за спільну справу.
У сучасних умовах постає соціальна потреба у наявності особистості, спроможної розв’язати і щоденні, і масштабні завдання, які забезпечують не просто виживання, а прогрес нації. Саме такою наукою управління є участь у шкільному самоврядуванні.
Учнівський парламент – вищий орган учнівського самоврядування школи. До складу якого входять представники учнівських колективів 5-9-х класів. Учком організовує та контролює роботу за всіма напрямками діяльності учнівського колективу школи.
Метою діяльності учнівського парламенту нашої школи є:
- формування навичок самоврядування учнів;
- формування соціальної активності та відповідальності у старшокласників;
- відстоювання прав та інтересів учнів школи;
- забезпечення виконання учнями своїх обов’язків;
- формування лідерських якостей у старшокласників;
- різносторонній розвиток особистості.
Завдання:
- залучення учнів до організації та проведення різноманітних виховних,
- пізнавальних та розважальних заходів;
- контроль за відвідуванням школи учнями, їх зовнішнім виглядом, чергуванням
- учнів по школі тощо;
- організація змістовного дозвілля учнів в позаурочний час;
- пропаганда здорового способу життя;
- співпраця з адміністрацією,Радою школи та педагогічним колективом в цілому;
- співпраця з органами учнівського самоврядування шкіл .
Принципи:
- добровільність;
- чесність;
- взаємодопомога;
- демократичність;
- творчість;
- взаєморозуміння;
- активність;
- ініціативність;
- толерантність;
- самокритичність
Правила учнівського самоврядування:
- Сміливіше вноси свої пропозиції для ухвалення колективного рішення. Будь- яку справу вінчає
- результат.
- Твори, фантазуй сміливіше, шукай шляхи виконання рішень. Прийняв рішення – виконуй!
- Доручив іншим – довіряй! Довіряючи – перевіряй! Допомагаючи – не підміняй.
- Не берись за все сам: один ніколи не зробить того, що може колектив.
- Довіру треба розуміти так: усе перевіряється дружбою, турботою. До товаришів стався справедливо, суди про них за роботою, а не за словами.
- Не соромся помилитися. Соромно не вміти і не бажати виправитись. Зауваження бери до уваги, пропозиції виконуй.
Дозволяється:
- Надихати на справи.
- Підтримувати будь-яке починання.
- Поважати думку інших.
- Довіряти і не поспішати.
- Переконувати і бути впевненим у правоті.
- Дивитись на проблеми з точки зору товаришів.
- Радити, але не нав’язувати.
- Надихати, а не пригнічувати.
- Підтримувати, а не критикувати.
- Поважати, але в жодному разі не принижувати.
- Не вимагати від інших того, чого не вимагаєш від себе.
- Справу робити, а не керувати.
- Створити гарну репутацію своїм товаришам
- Визнавати свою неправоту швидко і рішуче.
- Не звинувачуй ні в чому інших.
- Не сперечатись – супереч – не кращий спосіб з’ясування стосунків.
- Поважати думку інших.
- Боятися не діла, а бездіяльності та байдужості.
В результаті роботи:
- Спілкування з педагогами та органами місцевої влади.
- Одержання знань і навичок самостійної роботи та корисної інформації.
- Професіоналізм.
- Вирішення важливих питань.
Кодекс честі школяра
- Вчитися не заради оцінки, а для здійснення гуманних, патріотичних цілей і досягнень.
- Направляти свою навчальну діяльність на глибоке оволодіння знаннями з основ наук, бути ініціативним, самостійними.
- Дотримуватися вимог школи, правил внутрішнього розпорядку, гідно вести себе.
- Бути ввічливим у спілкуванні з товаришами, учителями, старшими людьми, шанобливо ставитися до батьків.
- Турбуватися про молодших.
- Виявляти милосердя.
- Дбати про пристойний зовнішній вигляд, власну гігієну.
- Не допускати куріння, не вживати спиртних напоїв, наркотичних засобів.
Основні шляхи підвищення активності та ролі учнівського самоврядування:
- надання учням більшої самостійності в організації колективної діяльності;
- поєднання самодіяльності дітей з керуванням дорослих;
- активне залучання учнів до всіх сфер життя учнівського колективу;
- надання учням реальних прав і обов’язків;
- повага педагогів до самостійних думок і рішень учнівського самоврядування, його органів;
- кваліфікована, тактовна педагогічна допомога учнівському активу;
- відкритий характер роботи всіх органів самоврядування;
- відкриття справжніх лідерів, залучення їх до активної громадської діяльності, реалізація
- принципу: жодного підлеглого – всі відповідальні.